Crteži i slike Živojina Žike Pavlovića

U Galeriji „Krug“ Gradskog pozorišta Bečej postavljena je izložba crteža čuvenog jugoslovenskog režisera „crnog talasa“ Živojina Žike Pavlovića. Autorka izložbe je dr Zoja Bojić. Ova izložba originalno je postavljena u biblioteci Milutin Bojić u Beogradu, a kod nas je stigla iz SKC u Novom Sadu. Izložbu je i otvorio Nenad Đukin, urednik organizator u ovoj ustanovi kulture.  U galeriji „Krug“ postavljene su 34 reprodukcije crteža i slika i  izložba će trajati do 18. maja.  Upotrebljene su reprodukcije jer su prema obrazloženju autora i organizatora izložbe originali u veoma lošem stanju pa se selidbom dela iz galerije u galeriju po državi rizikuje još veće oštećenje.

Živojin Pavlović je veliko ime jugoslovenske kinematografije sa svojih 15 filmova od kojih je većina kultnih ostvarenja i sa impresivnim književnim opusom sa čak 32 knjige i, naravno, velikim brojem scenarija. NJegov likovni opus je možda malo manje poznat javnosti pa je prilično iznenađujući kvalitet slika i crteža koje su postavljene na ovoj izložbi.

Interesantna je činjenica da se on slikarstvom bavio samo do svoje 23. godine života (do 1956. godine) i zanimljivo je  videte to njegovo lično likovno viđenje sveta oko sebe kao veoma mladog umetnika. U pitanju je impresivan slikarski opus, crteži i slike su stilski veoma zreli radovi nekog ko, očigledno, veoma dobro poznaje istoriju umetnosti, slikarske stilove, savremena kretanja u umetnosti tog vremena, žanrove ali i zna dobro da likovno proizvede zamišljeno i to  na veoma kvalitetan način. Čak i za slabije poznavaoce umetnosti tog vremena lako su prepoznatljivi likovni uticaji apstraktnog ekspresionizma tako dominatnog tih pedesetih godina 20 veka. No, bez obzira na uticaje i manir i stil Pavlović ipak „kadrira“ ljude (figure) u prvi plan ali kolorit je svakako ekspresionistički. Pored toga jasno je vidljiv i veoma jak uticaj dvodimenzionalne plakatske forme (verovatni jak uticaj filmske plakatske grafičke konstrukcija jednog Sol Basa i drugih grafičara tog vremena). Pored svega toga teme su svakako autentične od pejzaža, likova-portreta, slika iz graskog života. Konačni utisak je da su ovi radovi Živojina Žike Pavlovića svakako dela jednog, po svemu sudeći veoma likovno obrazovanog autentičnog umetnika koji dobro promišlja svoju neposrednu okolinu, život oko sebe ali i ima i veoma visok stepen introspekcije što se posebno vidi u nekoliko autoportreta na izložbi. Ova postavka je podeljena u tri celine celine: Pejzaž, Iskustva sa Golnika i Gradski život.

Ova izložba je svakako i za ljubitelje filma i književnosti ali i za ljubitelje likovne umetnosti nešto što se retko viđa u smislu vrhunskog doživljaja i kvaliteta. Postavka je i deo svojevrsnog multimedijalnog koncepta programa kojim je Gradsko pozorište posvetilo maj mesec ovom velikom režiseru jugoslovenskog „crnog talasa“.