Sweet & fit kremovi, najbolje što priroda može da ponudi

Velislava Ruslanova Romanova – Tomić, vlasnica

Velislava Ruslanova Romanova – Tomić je rođena u gradu Šumenu (severoistočni deo Bugarske), Završila je istoriju kao osnovne studije i magistrirala Istoriju Evropskog Jugoistoka na Sofijskom Univerzitetu. Sada živi u Bečeju i bavi se proizvodnjom. Nakon što je završila fakultet posvetila se jedno vreme aktivizmu da svakom detetu bude dostupno kvalitetno obrazovanje u rodnoj Bugarskoj, predavala istoriju u srednjoj školi. Ovde u Bečeju se udala i počela da se bavi potpuno drugačijim poslom, oformila je malu firmu i napravila svoju sopstvenu proizvodnju i brend svoj Sweet & Fit 2019 sa ciljem da pruži ljudima zdravu i autentičnu alternativu industrijskim slatkišima.

„Moja firma predlaže dva jedinstvena proizvoda- Čokoleško i Čokoriki. Oni su visoko kvalitetni, slatki kremovi, sa izuzetno visokim procentom lešnika, odnosno kikirikija, zaslađeni isključivo urmama. Osim što su izuzetno ukusni, istinski su dokaz da prava, zdrava hrana, može da zadovolji naše gastronomske potrebe. Svaka čudesna tegla Sweet & Fit 2019 je sazdana od čistih, prirodnih namirnica sa autentičnim ukusima i magijskom slašću, koje samo proroda može da nam pokloni. To što ih čini posebnim je na prvom mestu njihov čisti sadržaj- bez ikakvih konzervanasa, aditiva, pojačivača ukusa. Takođe bih izdvojila i zaslađivač – ručno pravljeni sirup od urme koji im daje kremastu i nežnu teksturu i pravi ih jedinstvenim na srpskom i regionalnom tržištu. Moji kremovi su u potpunosti biljnog porekla i sadrže min 40% lešnika/kikirikija što ih još jednom izdvaja po hranjivoj vrednosti.“ rekla nam je na početku razgovora Velislava.

Odakle ideja da počneš da se baviš proizvodnjom zdravih slatkiša, kremova?
Ja verujem da je stvaranje ideja jako dugačak proces, iako nam se čini da one samo bljesnu niotkuda u jednom momentu. U tom smislu ideja za moje proizvode se valjala još odavno. Moja starija sestra mi je predala strast prema ukusnoj hrani i inspirisala me je na eksperimentisanje u kuhinji. Vremenom sam stekla i svest o zdravoj ishrani, što je rezultiralo i izostavljanjem belog šećera i nepotrebnih aditiva iz moje ishrane. Iako na prvi pogled to zvuči kao neka vrsta ograničenja, zapravo ta odluka mi je otvorila ceo novi kulinarski svet. Čokoleško i Čokoriki su bili kulminacija svih tih uzroka i prvenstveno sam ih sazdala za ličnu upotrebu. Pošto sam čovek koji voli da deli svoju sreću, priča o mojim kulinarskim otkrićima se vrlo brzo proširila među mojim prijateljima i kolegama. Nedugo zatim je došao i poziv od jednog sofijskog restorana, da se uključim kao gost kuvar, jednom nedeljno, na njihovom meniju, spremajući zdrave poslastice. Priča o mojim slatkim kremovima me je pratila i pri dolasku u Bečej, a na lokalnoj sceni Čokoleško i Čokoriki su bili dobro primljeni. Ispostavilo se da su me sve okolnosti vodile prema odluci da ih ponudim na tržište. Sweet & fit 2019 je sazdan od moje želje da oko sebe vidim zdrave i nasmejane ljude koji mogu da biraju kvalitet koji zaslužuju. Ubeđena sam da su moji proizvodi veoma interesantni i posebni, zato što su pravi dokaz da prirodna i zdrava hrana može biti mnogoo ukusnija od velikih industrijsih brendova.

Koliko dugo se time baviš? Koliko je bilo potrebno vremena za početni nivo procesa učenja, istraživanja?
Zvanično je Sweet & fit 2019 osnovana oktobra 2019. godine, a moji proizvodi mogu da se nađu u prodavnicama već godinu i po dana. Otprilike godinu dana pre zvaničnog otvaranja firme sam bila u istraživačkoj fazi. Za mene je taj proces počeo iz minusa, pošto nikada u životi nisam se bavila preduzetništvom i proizvodnjom hrane, a osim toga sam bila u drugoj državi u procesu učenja jezika i sa ograničenim brojem poznanstava. Ipak, iako na prvi pogled nema nikakve veze između mog dotadašnjeg radnog iskustva i Sweet & Fit 2019, dokazalo se još jednom da postoje veštine, koji su neprolazne i pomažu ti u različitim sferama života. Tu bih izdvojila proaktivnost, sposobnost planiranja, brzo učenje, kombinativnost u radu sa informacijama i najbitnije- strpljivost da vidiš prve rezultate svog rada. Proces istraživanja je bio uglavnom sveden na raspitivanje. Baš tada mi je palo na pamet kako u Srbiji fali jedinstveni informacioni centar za nove preduzetnike, gde svaki entzijast može da dobije informacije o koracima vezanim za svoje početke.

Koliko je kreativan taj posao?
Veoma je kreativan i to na različite načine, koji iziskuju različite vrste kreativnosti. Od eksperimerimenata u kuhinji (koji su se, naravno, mnogo puta završavali katastrofalno), preko smišljanja celog koncepta mog brenda-imena, logoa, dizajna etiketa, strategije za komunikaciju na drštvenim mrežama do kreativnost u pojednostavljavanju procesa proizvodnje itd.Trenutno osećam da je moja kreativnost veoma skoncentrisana na distribuciju mojih proizvoda. Svaka radnja je posebna i iziskuje posebnu strategiju nastupa.

Da li planiraš proširenje broja proizvoda i u kom pravcu, koja vrsta proizvoda?
Početni plan razvoja moje firme je bio da se prve dve godine fokusiram na stabilnost. Usled novonastale situacije u svetu planiram taj period da malo produžim. Imam ideje za nove proizvode, za jedan čak i gotovu recepturu, ali sam odlučila da sačekam pravi trenutak za nove investicije. Verovatno malo ljudi zna da je izbacivanje novog proizvoda na tržište vezano za veoma skupe analize. Trenutno planiram da sačuvam svoj identitet kao proizvođača slatkih namaza, što znači da će i budući novi proizvodi biti u tom okviru.

Kako nabavljaš sirovine za rad, da li namirnice kupuješ lokalno ili od dobavljača?
S obzirom da se kakao, urma i kikiriki ne uzgajaju na ovom području kupujem ih od uvoznika. Što se tiče lešnika, za proizvodnju Čokoleška, insistiram da bude uvek poreklo iz Srbije-zbog njegovog boljeg kvaliteta i mog ubeđenja da ukoliko je moguće treba uvek da biramo lokalne proizvode. Možda je i zato Čokoleško moj najuspešniji proizvod.

Da li imaš adekvatan prostor za rad i proizvodnju?
Naravno. Poštovanje prema sanitarnim i svim drugim propisima je obavezno, ukoliko proizvođač želi da plasira svoju robu po prodajnim objektima.

Kakva ti je mreža prodajnih objekata i saradnja sa trgovinama? U Bečeju ima samo u jednoj radnji, zašto?
Svaki proizvođač, još na samom početku mora da ima ideju koji su njegovi potencijalni kupci. U tom smislu za mene cilj su prodavnice zdrave hrane i prodavnice ekskluzivnih, domaćih proizvoda. Zboh karaktera mojih proizvoda vremenom sam shvatila da je mnogo bitniji kvalitet prodajnih objekata, nego kvantitet i u izbor budućih saradnika sam dodala još nekoliko bitnih odluka. Upravo je to razlog zašto u Bečeju sarađujem samo sa Oliverinim Biošpajzom. Jednostavno ima ljudi sa kojima se sve razumeš u dve reči i delite iste poslovne vrednosti. U Oliverinom Biošpajzu sam osetila bezuslovnu podršku, još od trenutka kad uopšte nije bilo jasno da će ljudi kupovati moje proizvode. Jednostavno je to jedina radnja u Bečeju koja okuplja sve male, lokalne proizvođače i pruža im priliku. To je filozofija koja nas spaja i zbog koje je Oliverin Biošpajz svetao primer u svetu trgovine uopšte.

Da li ti je cilj ulazak u veće markete?
Trenutno nije. Verovatno mali broj ljudi zna da ulazak u veliki lanac ima dva puta. Jedan je da te lanace kontaktira i ponudi saradnju, što se dešava ako si izgradio stvarno solidnu potrošačku masu i iziskuje godine rada. Drugi način je da ti budeš aktivnija strana i da platiš ulistavanje u asortiman, a suma je prevelika za male proizvođače. Za sada se pridržavam filozofije – Mali rade sa malima, veliki sa velikima.

Da li si zadovoljna prodajom, da li je isplativ posao i da li si zadovoljna tim poslom, da li ti ostavlja dovoljno prostora za druge životne stvari?
Na preduzetničkom jeziku je moja firma još uvek start up, što znači da ne može da se odgovori jednoznačno ni na jedno od gore navedenih pitanja. To će vam potvrditi mnogi proizvođači koji rade po svim standardima rada i koji imaju puno troškova oko doprinosa, laboratorijskih analiza, održavanje proizvodnih prostorija itd. Naravno, zavisi od delatnosti i situacije, ali uglavnom je takozvani start up period, da bi firma trajno isplivala iz minusa svojih svakomesečnih troškova i eventualno da vrati investirani novac. Svaki početnik treba da se naoruža sa puno strpljenja i da ne očekuje brzu zaradu. Sve lepo, stabilno i istinsko se gradi sporo i teško!