ВестиДруштвоКултураПолитика

„Информисање у култури – анализе случаја“: Усвојен локални План развоја културе (15)

Усвојен план План развоја културе 2024-2026.

На 6. седници СО Бечеј крајем новембра 2024. године усвојен је локални План развоја културе. Овај документ је израђен на иницијативу локалне самоуправе. План развоја културе Општине Бечеј израђен је за период од 2024. до 2026. године и представља документ културне политике општине Бечеј, којим се утврђују правци деловања, циљеви и приоритети развоја културе и начини спровођења културне политике за подручје општине Бечеј, а у складу са надлежностима дефинисаним Статутом општине Бечеј.

План развоја културе је израђен на основу Закона о култури, Средњорочног плана Општине Бечеј за период 2023 – 2025. године и Плана развоја Општине Бечеј за период 2024 – 2030. усвојеним на седници Скупштине општине Бечеј, 30. маја 2024. године.

Како је наведено у документу „упркос непостојању стратешких докумената у области културе на државном и покрајинском нивоу, општина Бечеј, на основу члана 7 Закона о култури, а у циљу задовољавања потреба грађана у култури, као саставни део Плана развоја општине, донела План развоја културе. Финансијски оквир за реализацију плана развоја културе биће дефинисан Одлуком о буџету општине Бечеј за сваку буџетску годину у назначеном периоду.“

У процесу израде документа проучен је Предлог Стратегије развоја културе Републике Србије од 2020. до 2029. године који је усвојила Влада Републике Србије у марту 2020. године (Стратегија није усвојена на седници Народне скупштине до тренутка израде Плана развоја културе), а који уређује циљеве и приоритете развоја у области културе, плански и систематски регулише јавни интерес у области културе и одређује стратешке приоритете развоја културе наше земље, те као такав, представља ослонац за израду планских докумената у овој области на локалном нивоу.

Методологија јесте дефинисана у овим наведеним документима. Но један од основних принципа израде оваквих и сличних документа, је партиципативност, што је и предвиђено датом методологијом која је прихваћена.

Процес израде Плана развоја културе

Колико је заиста у овом процесу поштован процес партиципативности свих локалних актера у овој области је веома велико питање. Локалне установе културе па касније и грађани општине Бечеј су имали прилике само да оставе евентуалне коментаре на текст овог плана онлајн, јер није чак организована ни јавна расправа о документу, уживо, такође није било ни значајније промоције или медијске подршке јавној расправи. Документ је усвојен у скупштини без међу секторских консултација.

Како је сам известилац у скупштини изнео за израду Плана од стране локалне самоуправе обезбеђена су средства за реализацију која су, између осталог, утрошена на ангажовање „стручног“ лица које је из података који су прикупљени од установа културе и других актера написало првобитни нацрт овог документа који је затим у прилично кратком временском року послат на консултације углавном само установама културе и након тога предат у процедуру.

Принцип по којем се један стратешки документ који би требало да има и процес имплементације касније израђује без правог партиципативног процеса  на основу само прикупљених података дефинитивно није по стандардима како су раније израђивани и усвајани сви локални планови. Оно што је у свему томе још проблематичније је и то што је у питању, овога пута стратешки план за културу.

Примена неке стандардне и униформисане методологије за израду плана када је култура у питању може само донекле бити смерница али не без уподобљавања методологије за потребе локалне заједнице морали да узму у обзир и све специфичности локалне средине, културног наслеђа, већ развијене културне праксе као и специфичности заједнице која уз све то има мултикултурални карактер. Због тога је било веома важно да се за израду овог плана направи најшири могући обухват свих актера у култури укључујући и цивилни сектор који покрива веома значајан сегмент културе у општини Бечеј.

Методологија израде Плана развоја културе

Како је наведено у самом документу, Радна група за израду овог плана формирана је још крајем 2022. године. Осим онлајн анкете која је урађена негде средином ове године (скоро две године касније) у самом документу није прецизније објашњена методологија рада овог тела укључујући ни каква је била динамика рада Радне група, број састанака, теме који су обрађиване, са којим установама културе и организацијама је рађено током израде документа. Какао стоји у документу урађени су „интервјуи“ са директорима три установе културе као и чланом Општинског већа који је задужен за културу.

Подаци који су прикупљени су углавном сведени на изворе финансирања као и на техничке податке. Анкета која је коришћена као основа за израду документа такође није имала већу медијску или било какву значајнију видљивост током реализације. У самом документу сви остали актери у култури, ако се изузму три установе културе (Градско позориште Бечеј, Народна библиотека и Градски музеј) чији је оснивач Општина Бечеј, углавном су само побројани. Добар део документа односи се на неке кровне стратешке документе како на државном тако и на међународном нивоу.

Такође већи део циљева и мера су такође стандардизоване на основу општих циљева развоја културе на државном нивоу. Када су у питању подаци из установа културе углавном су базирани на плановима и извештајима о раду ових установа током претходних година. Побројане су активности и манифестације које су реализоване без значајнијих и специфичнијих циљева развоја за сваку од ових установа за наредни период.

Део документа су и само побројане манифестације које се одржавају у општини Бечеј без прецизнијих података о садржају тих манифестација. Исто се односи и на побројана културна добра попут Фантаста (без било какве напомене о стању, правном статусу овог здања), Спомен куће „Тан“, Шлајз и сл.

Циљеви и мере у Плану развоја културе

Коначно на самом крају документа дефинисани су и специфични циљеви и мере па је тако као општи циљ развоја културе наведен:„Развој, промоција и унапређење културног живота општине Бечеј“

У оквиру циља „Унапређење система културне политике“ мере које су предвиђене су оснивање два радна тела „Савета за културу“ и „Форума за културу“, континуирано спровођење истраживања потреба грађана из области културе, као и евалуација ефекта културне политике кроз финансирање програма културе из општинског буџета на основу годишњих конкурса.

У оквиру стратешког циља „Унапређење инструмената финансијске подршке сектору културе“ предвиђене су мере које се углавном односе на принципе по којима се расписују јавни конкурси у смислу транспарентности и критеријума за доделу средстава. У ово спада и повећање процента издвајања средстава из буџета за културу.

У оквиру стратешког циља „Унапређење просторних капацитета установа културе“ предвиђене мере односе се на израду листе приоритета за адаптације установа културе, одржавање просторних капацитета као одржавања споменика и објеката културног наслеђа.

Специфични циљ “Подизање нивоа опремљености установа културе“ се такође односи на техничке капацитета установа културе – дигиталне опреме за реализацију програма и као и за дигитализацију завичајних збирки и архива у циљу очувања културног наслеђа.

Специфични циљ: „Унапређење капацитета људских ресурса“ доноси мере које се односе на повећање броја запослених у установама културе, нове систематизације радних места, ангажовање волонтера, стручна усавршавања запослених и др.

Последњи стратешки циљ „Унапређење система одржавања и подршке културним манифестацијама“ доноси следеће мере: формирање сталног тела које би извршило категоризацију и обезбеђивало услове за одржавање манифестација од значаја за општину, доношење Одлуке о сталним и значајним манифестацијама за општину Бечеј, утврђивање годишњег календара културних догађаја и манифестација.

Оно што је такође недостатак овог документа што нема јасно дефинисане активности на основу наведених мера, нема дефинисану динамику спровођења активности за наведени период, укључујући и годишњи план активности за 2025. годину, нема дефинисане актере који су задужени за реализацију активности, нема ни израђен буџет за реализацију активности тј. за имплементацију.