„Информисање у култури – анализе случаја“: Увод (1)
Медиум, односно Бечејски дани ће током наредних неколико месеци у оквиру пројекта који је подржало Министарство за информисање реализовати пројекат под називом „Информисање у култури – анализе случаја“.
Тема пројекта је анализа садржаја и начина медијске обраде феномена из локалне културне понуде и анализа досадашње праксе писања о култури у локалним медијима као и ефекта третмана културе у локалној заједници. Идеја која стоји иза овог пројекат је успостављање ширег друштвеног дијалога о третману културе у медијима и културне политике уопште у локалној заједници.
Зашто је важно да се пројекат баш спроведе узимајући у обзир стање у локалним медијима и узимајући у обзир начин писања локалних медија о културним догађањима и културној политици у нашем граду?
Кроз писање о култури у локалним медијима, кроз анализу тих садржаја у општинама и мањим градовима попут Бечеја може најбоље да се укаже на реално стање и третман културе уопште како у локалној заједници тако и у држави уопште. Слика „културне политике“ који нам доносе велике медијске куће углавном лоциране у великим центрима и градовима не показују праву слику стања и третман културе у државној политици.
Културна понуда у градовима је на много вишем, професионалном нивоу, углавном онолико колико је уложено у продукцију уложено је и у промоцију, медији који прате наведене културне садржаје су професионално усмерени на то, новинари су специјализовани – „култура“ се ту не налази у директном сукобу са осталим темама. Маргинализације културе свакако има и у већим центрима и у великим медијским кућама али то је углавном последица промоције масовне културе и забаве.
У оквиру пројекта предвиђено је да се током наредних 7 месеци кроз студије случаја анализира медијско извештавање о изабраним културним догађањима али и неким културолошким феноменима који су одликовали културну политику у нашем граду. Изабрали смо неколико „огледних“ културних догађаја, фестивала, манифестације који ће бити предмет анализе, како као културна понуда тако и начин на који су они пропраћени, како је о њима извештавано, колико медији обезбеђују видљивост културе у локалној заједници.
Пројекат предвиђа употребу различитих новинарских жанрова за презентацију истраживања: аналитичке текстове, вести, извештаје са догађаја, репортаже, интервјуе са актерима културне политике у општини Бечеј, анкете намењене посетиоцима, конзументима културних садржаја као и конзументима медијских прилога.
Део пројекта биће посвећен, у складу са наведеним активностима и темама, проблематици децентрализације културе на државном нивоу али и у оквиру самих општина и градова.
Ти огледни културни садржаји који ће бити изабрани имаће различите „домете“ од оних који претендују на регионални, па и међународни значај до оних који су намењени локалним заједницама у градској или у руралним срединама у општини Бечеј.
Општина Бечеј је културолошки специфична мултинационална општина која има своју културну политику која се годинама мењала али један од битних фактора је и чињеница да је већина већих градова и општина које имају веома занимљиву и разноврсну културну понуду на сат времена вожње од нашег града (Нови Сад, Суботица, Сента, Кикинда, Зрењанин, Сомбор, Бачка Топола, Врбас).
Поред тога Бечеј је специфична средина посебно када је култура у питању која фрагментарно има веома висок стандард квалитета културне понуде, вишедеценијске позоришне фестивале, сезонске музичке фестивале, фестивале традиционалних уметности на оба језика (мађарски и српски), дечије и омладинске вишедеценијске манифестације и др.
Истовремено Бечеј има, у односу на број становника и у односу на општине у окружењу, прилично добру медијску инфраструктуру. У општини Бечеј и даље опстају двоје локалних новина, има локалну телевизијску станицу, комерцијални радио и мултимедијалне портале. Сви ови медији прате, поред осталих садржаја и културне садржаје. Оно што ће бити предмет овог пројекта је квалитативна анализа на који начин све то обезбеђује и видљивост културне понуде.
“Бечејски дани” настоје да као локалне новине прате и информишу јавност о садржајима из културе. У нашим новинама и на интернет порталу често могу се пронаћи текстови и репортаже као и критички осврти на разна културна догађања, на манифестације, фестивале, критике представа у продукцији локалног позоришта, изложбе, књижевне трибине, издавачке подухвате.
Перцепција кроз медије нашег градског културног естаблишмента (организатори, ствараоци културне понуде, финансијери) је донекле лимитирана локалном културном политиком али и мањком средстава за продукцију, генерацијским јазом, неразумевањем.
Актери у култури често имају два утабана пута којима се крећу, реализујући комерцијалне програме намењене за све, за најширу публику или и онај други „културно“ образујући пут стварања и образовања публике која је научена на онај квалитет више. Оно што би могло да буде почетна основа за све оне који данас реализују културну политику у граду је претпоставка „квалитета“ публике којој се обраћају. На жалост та процена није увек тако једноставна. Они који данас стварају, представљају или организују културна догађања у нашем греду врло често очекују од конзумената (сада већ већинске интернет генерације) невероватну количину предзнања да могу да прате културне садржаје без релевантних информација унапред, да на позоришне представе, пројекцију филма, изложбу или књижевну трибину дођу са одређеним предзнањем о уметничким поступцима, жанровима, културно историјским референцама, цитатима, рециклираним мотивима у оквиру жанра. Тако „образована“ публика свакако се неће стећи садашњим начином информисања у култури, односно медијским третманом тих догађања. Зато је важан и начина на који се најављује неки културни догађај у медијима али и пост фестум анализа.
Потребна је драстична промена приступа културним садржајима од стране медија који морају бити катализатор промене јер су једини пут који култура има да дође до публике.
Бечеј, између осталог, ове године почиње са израдом Плана развоја културе за нередни шестогодишњи период. Реализација овог пројекта ће бити и својеврсна директна подршка процесу израде Плана. Квалитативна анализа како културне понуде тако и информисања о њој биће одлична полазна основа за дефинисање приоритета развоја културе на локалном нивоу.