ВестиДруштво

Саобраћај: Зашто су важни канали поред пута?

У скоријем периоду на друштвеним мрежама често се води полемика због чега се поред регионалних путева праве дубоки канали, посебно овде у равници који додатно представљају ризик за возаче када су саобраћајне незгоде у питању. Сваки пут током зимског и јесењег периода када почне сезона киша и блата поново се покрене полемика јер за возаче који се крећу регионалним путевима између насељених места очигледно је да сваки центиметар у ширини пута значи много.

Већина возача сматра да су путеви ионако веома уски а да су притом веома често и оштећени па је обилазак како других возила али и оних који им иду у сусрет ионако отежан ударним рупама и блатњавим путевима. Када су канали поред пута очишћени и кад су прилично дубоки постоји ризик да возило заврши у каналу и да буде трајно оштећено.

Како је прошле године било више реконструкција локалних путева, а најављене су и нове инвестиције у одржавање путева у околини Бечеја и према насељеним местима и ове године, полемике о томе колико су широку путеви, каква је путна инфраструктура у окружењу, како се одржавају па и колико су важни канали поред пута, да ли се редовно чисте, не јењавају.

Током прошле јесени и зиме било је доста озбиљних саобраћајних несрећа, на жалост и са смртним исходима, у околини Бечеја јер су возила проклизавала током пољопривредне сезоне. Очигледно је да иако се сваке године из општинског буџета за пољопривреду улажу већа средства за уређење отресишта када крене сезона то много не помаже. Већина пољопривредника требало би да додатно воде рачуна да очисте точкове пре него што се прикључе на магистралне и локалне путеве којима циркулише редован саобраћај. Возачи трактора су по закону дужни да очисте блато са точкова пре него што уђу у саобраћај на путеве којима се крећу остали учесници у саобраћају.

Према Закону о безбедности саобраћаја, они који не очисте иза себе земљу на путу платиће казну од 6.000 до 20.000 динара, али се ово у пракси ретко поштује.

Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја, највећи број погинулих возача и путника у или на тракторима забележен је у периоду од априла до новембра, баш за време пољопривредних радова у пољима.

Ипак добар део возача сматра да су и канали поред пута један од ризика.

У оквиру скоро свих пројектних документација, када су санације путева у питању, редован део је и чишћење и уређење канала поред пута. Разлог зашто је ово важно је да се са путева редовно слива вода у те канале и да пут се брже суши када је влажан. Влажни коловози, осим што су за возаче и за све учеснике у саобраћају ризичнији, они се у тим условима лакше оштећују. То исто важи наравно и за сеоске путеве, канали поред пута у већини улица како у граду тако и у селима су скоро свуда затрпани пре свега због прилаза кућама и зградама. Но, у већини места не постоји адекватан систем дренаже путева и саобраћајница који би заменио некада веома добру мрежу јаркова у улицама како на селу тако и урбаним просторима. Током кишних сезона зато имамо велике поплаве које оштећују и путеве али и зграде, имовину.

Ровови поред пута и ван града играју веома важну улогу одвођења воде са њега. Бечејско подручје је само по себи мочварно, влажно, не мали број скоро катастрофалних поплава било је у прошлости и у Петровом Селу и Радичевићу, Градишту па и Бечеју. То значи и да се у већ постојећим рововима поред пута веома брзо наталожи земља. На тим талозима веома брзо се развија и растиње које напуни канал до те мере да више нема одвода влаге са пута. Закон налаже да се остави бар један метар између канала и пута али веома често пракса је на путевима у околини Бечеја да су њиве скоро до самог пута, канали су све плићи и нема довољно места да се направи овај међупростор.

Оно што јесте решење је да се канали редовно чисте али и да возачи буду опрезнији, да се држе коловоза и да непотребно не обилазе, успоре вожњу … самим тим и саобраћајних незгода ће бити мање. Спорија, прецизнија вожња значи да ће свакако мање бити возила који слећу са пута у поменуте канале.

Саобраћајни стручњаци сматрају да, осим своје практичне функције, ови канали би требало да имају и психолошку функцију, да се возачи фокусирају на вожњу по коловозу у својим задатим тракама и да не рачунају на „додатни простор“ који свакако може бити и влажнији, и несигурнији а и ризичан у смислу да могу да слете лако са пута, што, наравно, доводи како да оштећења возила али проузрокује и могуће озбиљније саобраћајне незгоде које могу да заврше са тешким последицама.

Треба увек имати у виду, кажу даље саобраћајни стручњаци, да када је простор шири током вожње, осећамо да можемо брже, ако је простор ужи, то нас ограничава, не осећамо се потпуно безбедно, и успоравамо.

Постоје и друга решења, наравно, као што су постављање баријера али се томе прибегава углавном када су путеви од веће саобраћајне важности у питању, аутопутеви, полуаутопутеви са више трака. Но, постављање таквих баријера и банкина захтева још већу опрезност при управљању возилом јер оне су саме по себи ризик да при удару возила у већој брзини могу да отежају ситуацију и да чак дође до превртања возила.

„Полетност“ возача који смо искусили у претходних неколико месеци када су неке саобраћајнице које су реконструисане одједном постале „писте“ за возаче, без стандардних ударних рупа које је већина наших суграђана научила да заобилази, а које су током јесени и зиме биле покривене блатом са њива, показала се као не баш добра пракса. Возачима се саветује да ипак и на отвореном путу између насеља смање брзину, да возе правилно у својим тракама, да не заобилазе непотребно јер, када је у питању вожња регионалним путевима у нашој општини треба свакако узети у обзир и да се њима крећу пољопривредне машине али и грађани који између насељених места возе бициклове, моторе, електричне бициклове, да они немају могућност да скрену са коловоза и да не постоје бициклистичке стазе између насељених места.