Градски музеј: Аквизиција дела Фрање Ајзенхута под називом „Хунгарија“
Градски музеј Бечеј је недавно имао прилику да откупи слику једног од највећих мађарских сликара друге половине 19. века Фрање Ајзенхута. Слика која је откупљена носи назив „Хунгарија“ и купљена је из сопствених средстава музеја. Ференц-Фрања Ајзенхут, је био сликар реалиста и оријенталиста.
Рођен је у Бачкој Паланци 1857. године у подунавској швапској породици. Нама у Србији најпознатије његово дело је „Битка код Сенте“. Иако је породица била немачког порекла говорио је течно сва три језика, школовао се на Краљевској академији у Минхену. Током своје релативно кратке каријере сликара који је до своје 46 године оставио велика дела. Често је путовао на Исток и већи број слика обележиле су и теме са ових путовања, обележио је такође и скоро све битније догађаје из историје на прелазу два века у Европи али и на Оријенту. Његова дела красе музеје у Мађарској, у Бечу, Енглеској, Србији и сада и у Градском музеју Бечеј након ове аквизиције.
Сматра се једним од најзначајнијих сликара Аустро-Угарске монар-хије. Слика је у бечејски музеј стигла из Новог Сада, коштала је око 350.000 динара и са власником слике је постигнут договор да се „отплати“ током неколико година, општина Бечеј је такође учествовала средствима из буџета у аквизицији ове слике.
Претходни власник инсистирао је да слика буде откупљена од стране музеја или неке културне институције и да не заврши, и за јавност буде изгубљена, у некој приватној колекцији.
Слика је за сада смештена у депо у музеју али, како кажу запослени у музеју сада следи процес рестаурације и конзервације. Након тога, следеће године, биће организована и тематска изложба на којој ће грађани моћи да виде ово дело изложено. У Градском музеју Бечеј грађани су ипак имали прилику да виде слику јер је била организована и презентација.
О слици је говорио Рашко Рамадански, кустос археолог који је анализирао дело кроз призму хералдике, симбола и знамења који се могу видети на одећи коју носи централна женска фигура „Хунгарије“ на слици. Како је Рамадански напоменуо, могуће је да је слика најпре била намењена да буде изложена на Миленијумској изложби у Будимпешти 1896. године али је ипак тамо представљена његова монументална слика „Битка код Сенте“.
Има неколико дела Фрање Ајзенхута која се данас налазе у Србији, пример за то је и „Битка код Сенте“ која је дело великог формата и изложена је у Жупанији у Сомбору, тамо се налази још од 1898. године.