Локал патриота у Петници
Истраживачка станица Петница (ИСП) је јединствена институција у држави која се бави развојем научне културе, научне писмености, образовања и културе код младих. Активности су највећим делом усмерене на ученике и студенте, као и на обуку наставника у новим техникама, методама и садржајима у области науке и технологије. Сваке године Истраживачка станица Петница организује велики број различитих програма у облику курсева, семинара, научних кампова, радионица и сл. Већина програма ИСП је намењена основној циљној групи – ученицима средњих школа, тј. младима у узрасту од 15 до 19 година. Њима се нуди могућност да се сами или уз менторство професора пријаве за читаву серију семинара и курсева током једне године који се одржавају у неколико термина. „Петница‟ самостално врши избор ученика који ће се позвати да учествују на програмима.
Поред средоњшколских програма у Петници се једном у току године организује и програм намењен ученицима основних школа и то завршних разреда, у облику „Летње научне школе“. Тежиште овог програма је на упознавању ученика са основним техникама и принципима научног истраживања (посматрање, мерење, извођење закључака, рад са инструментима, рад на терену и сл). Пријављивање се организује током априла месеца у школској години када су ученици у седмом разреду. Програм траје две недеље, али је због епидемиолошке ситуације ове године скраћен на шест дана.
Ове године је у Истраживачку станицу „Петница‟ из Бечеја од свих ученика осмих разреда и средњих школа позван само Огњен Спајић, сада ученик осмог разреда ОШ „Здравко Гложански‟, тим поводом смо разговарали са њим непосредно након повратка назад у Бечеј, у школу.
Како си сазнао за програм Летње научне школе за основце у Петници и шта је био услов да одеш тамо?
На интернету сам пронашао сајт Истраживачке станице Петница и посебно ме је заинтересовао семинар Летња научна школа. Погледао сам на њиховој страници чиме се све баве и пронашао шта је све потребно да бих се пријавио. Кад сам све то истражио питао сам и тату да ли он има још неких информација и да ли зна нешто о томе. Сазнао сам и од њега још доста ствари које нисам знао о овом научно-истраживачком програму и још више сам се заинтересовао. Услов је био да напишем аутобиографију и есеј на задату тему.То сам послао и добио одговор да сам један од 209 примљених полазника овогодишњег програма Летње научне школе. Касније сам сазнао да је конкурисало преко 1000 ученика.
Коју си тему изабрао за есеј?
Биле су понуђене четири теме од којих сам ја изабрао тему „Ја сам промена која је потребна овом свету“ и у есеју сам провукао музику коју ја пишем кроз све науке кроз које музика може да се искаже.
Шта је оно што те је у програму Петнице привукло, јер тамо су радионице углавном базиране на природним наукама, шта си мислио на почетку да ће ти тамо кад одеш бити најинтересантније?
Нисам имао нешто одређено због чега сам решио да одем тамо, циљ ми је више био да се усредсредим на одређену науку али ми то тамо није пошло за руком, јер ми је све било занимљиво. Желео сам да ми фокус буде на рачунарству, али су ме занимале и друге науке као што су хемија, биологија, физика…
Које сте теме из тих наука обрађивали?
Из хемије смо радили неколико експеримената па смо их после теоретски обрадили, на биологији смо имали прво предавање па смо после под микроскопом гледали и анализирали разне организме. Након тога смо ишли на терен на Петничко језеро и реку Бању где смо скупљали макрозообентосе, у питању су организми који су сићушни али су и даље видљиви голим оком и који живе у рекама и водама, живе на дну и хране се аутотрофно и хетеротрофно. Ми смо се фокусирали специфично на оне које се хране хетеротрофно. То су организми који узимају храну из природе, не стварају је сами. На терену смо узимали узорке макрозообентоса и носили их после на обраду у лабораторију. Нисмо имали много времена да и тамо наставимо истраживање али ако се будем поново пријавио следеће године на семинар из билогије можда ћу имати и ту прилику да наставим где смо стали. Тај део у лабораторији ми је био посебно интересантан, тамо смо видели разне ствари које до сада нисмо могли да видимо у обичној учионици. Видели смо један од већих електронских микроскопа, које смо у школи само спомињали, То је један од три таква микроскопа у целој Србији, нажалост нисмо имали прилике да га користимо јер је јако скуп и осетљив. Може лако да се оштети ако неко не зна да га користи, али драго ми је што сам га барем видео.
Ко су вам били предавачи на радионицама?
Предавачи су нам били средњошколци и студенти, који похађају неке од семинара у Истраживачкој станици Петница.
Како си се ти осећао тамо ван тих научних активности, какав су утисак на тебе оставили остали учесници семинара?
Одлично, али већ први дан су ме прозвали „Локал патриота“ јер сам допутовао у клупској тренерици ПВК Бечеј, имао сам маску Канцеларије за младе Општине Бечеј и имао сам траку за акредитацију са натписом Бечеј ноћу. Надам се да сам представио Бечеј у најбољем светлу.
Да ли би се пријавио на програм истраживачког центра поново?
Да, већ следеће године могу да се поново пријавим. Али следеће године ћу бити у средњој школи и мораћу да се одлучим приликом пријаве за специфичан програм, а не као сад за све науке.
Да ли ти је чудно да се из Бечеја ове године нико није пријавио за Петницу, ни у основној ни у средњој школи? Својевремено је Гимназија редовно слала ученике.
Искрено, мислио сам да ће још неко осим мене из моје генерације да пронађе на интернету овај програм и да се заинтересује. Лично бих волео да нас има више заинтересованих. Надам се да ће нас следеће године бити више из Бечеја.
Да ли сте разговарали о томе у школи, да ли је неко од наставника споменуо летњи програм за основце у Петници?
Нисмо, никада нико није споменуо у школи ништа о томе. У време када је конкурс био објављен настава је била онлајн тако да наставници нису ни били у могућности да нас обавесте о томе. Моји наставници су ми изашли у сусрет и написали ми писма препоруке која сам приложио уз пријаву.
Вероватно си стекао и неке нове другаре тамо, како је прошло дружење да ли си успео да им покажеш нешто од својих других талената, за музику пре свега?
Јесам, упознао сам пуно нових другара. Сви смо се међусобно дружили и поред свих активности које смо имали током дана. Понео сам своју гитару, и то је био пун погодак. Ја нисам тамо отишао да се такмичим него да научим нешто ново и да стекнем нова пријатељства. Програм није био такмичарског карактера, сами смо се пријављивали, није се гледало ни какав је ко ђак у школи, сви су имали прилику да учествују, само својим интересовањем и идејом могли смо да покажемо да смо достојни да одемо тамо.
На крају разговора Огњен је позвао и све друге ученике основних и средњих школа у Бечеју да се следеће године пријаве за програме Истраживачког центра у Петници јер је то једно драгоцено искуство и добра прилика да се нешто научи али и да се стекну нови пријатељи из других градова широм земље.