Техничка школа Бечеј: Знањем до посла
За предстојећу нову 2021/22 годину Техничка школа у Бечеју планира да упише ученике у први разред у оквиру четири подручја рада, трећег и четвртог степена образовања: машинство и обрада метала, електротехника, личне услуге и саобраћај. Предвиђени су следећи образовни профили: Техничар за компјутерско управљање (CNC) машина, Оператер машинске обраде, Бравар/ заваривач, Електротехничар информационих технологија, Фризер, Возач моторних возила
Поводом предстојећег уписа разговарали смо директорицом школе Тијаном Грујић која нам је представила представнике актива наставника из свих области рада. Они су нам подробније описали своје програме рада и позвали ученике да се определе за једно од образовних профила које ова школа нуди.
Јелена Комљеновић, наставник у школи и члан актива из сектора личних услуга представила нам је смер Фризер. У питању је трећи степен.
„Код нас ће ученици који се одлуче да упишу овај смер научити све технике шишања и фризирања али поред тога ће током вишегодишњег школовања научити доста тога и о професионалности, одговорности и успешној комуникације са будућим клијентима. Ради се све од шишања, фарбања, бријања, мушких и женских фризура. Мислим да је веома важно да се нагласе предности наше школе јер се ученици веома често двоуме између курса и наше трогодишње школа. Важно је да знају и шта добијају овим образовањем. Након наше школе они добијају могућност да се усавршавају даље и на вишем нивоу. Добијају у школи редовно средњошколско образовање јер имају и опште-образовних предмета, у првој години је то мање више све исто као и у другим школама а у другој години добијају и стручне предмете. Када заврше трогодишњи смер постоји и могућност уписа петог степена, то је виши ниво знања са звањем Креатор мушких и женских фризура тако да могу касније да раде и као наставници да раде у позоришту на сценографији, костимографији.ˮ
Ендре Александер, члан Машинског актива наставника представио нам је два смера: оператер машинске обраде и смер бравар/заваривач. Оба ова смера су трогодишње школе.
„Веома нам је важно да наши ученици после завршене три године наше школе могу одмах да почну да раде. На смеру оператер машинске обраде већ на другој години могу да се специјализују за неке послове, могу да изаберу да ли ће бити стругари, глодачи или брусачи. Овај други смер (бравар, заваривач) је већ од почетка одређен. Наши ученици као и сви други смерови у школи на првој години имају мало више опште образовних предмете али већ на првој години добијају и неке стручне предмете. На другој години имају више стручних предмета, на трећој им остаје само математика, српски језик и енглески језик од општих предмета остало су све стручни. Кад је у питању практична настава на првој години имају један дан у радионицама у школи, на другој години кроз програм дуалног образовања имају два дана праксе у фирмама а на трећој три дана. Са свим бечејским фирмама имамо добру сарадњу, наравно са онима које раде са обрадом метала, али имамо и сарадњу са фирмама у општинама у окружењу па на тај начин и ученици који су из тих места могу тамо да одраде праксу. На самом почетку ми и родитељима наших будућих ученика одмах скрећемо пажњу на то шта значи за сваког ученика улазак у неку фирму већ током школовања, често се дешава да након праксе они тамо и остану да раде. Запослени тамо за две године упознају ту децу, раде са њима и знају колико добро раде, колико су вредни или заинтересовани. Морам да нагласим да се рад свих ученика у фирмама прати, прати се њихова ангажованост, успех, редовни доласци … све. Већина наших ученика након трогодишњег школовања могу без већих проблема да нађу посао, наша школа им омогућава да имају прилично добру зараду ако желе то да раде.ˮ
Јасмина Милошковић, члан саобраћајног актива наставника у школи представила нам је смер возачи моторних возила.
„Ово је најновији смер у школи, пре две године уписана је прва генерација. И ово је трогодишњи смер. Стандардно на првој години ученици имају већи број опште образовних предмета, сада при крају друге године ученици већ почињу са учењем вожње за полагање за Б категорију возила. У сарадњи са ауто школом „Лесон“ деца су већ одрадила часове на симулатору вожње, следећа фаза су 20 часова редовне обуке вожње за Б категорију. На трећој години ученици добијају обуку за Ц категорију а на крају године полажу вожњу и у тој категорији и на крају добијају звање професионалног возача. Ми смо направили уговор о пословно техничкој сарадњи са приватном ауто школом „Лесон“ за коришћење једног њиховог возила. Имамо и запосленог инструктора вожње који ради обуку вожње са децом. Неки наш следећи циљ је да набавимо наша возила, и аутомобил и камион, надамо се да ћемо ту добити подршку локалне самоуправе и Покрајинске владе ускоро. Ове године без обзира на ковид ситуацију успели смо, уз дозволу Школске управе, да одрадимо ову праксу и часове вожње и на полигонима и у граду. Наравно, ученици неће добити одмах дозволу за вожњу него након полагања и Ц категорије на крају треће године, кад наврше 18 година. Ученици су највише заинтересовани да иду даље, исполажу испите за инструктуре. У плану нам је сад опремање и кабинета за саобраћај, добили смо плакате из Агенције за безбедност саобраћаја са саобраћајном сигнализацијом.ˮ
Испред машинског актива школе су нам смерове представили Павле Ђукић и Бранислав Николић, наставници на смеру Техничар за компјутерско управљање (CNC) машина.
„Поред опште образовних предмета које стандардно имамо као и остали у школи, стручни предмети су нам базирани на томе колико сваки од њих може да се користи у пракси након школовања за неку радну позицију. На нашим смеровима уче се и машински елементи, технологија машинске обраде, уче се комплетно основе машинства. Програмирање CNC машина је још један веома важан сегмент нашег смера. Ми овде имамо могућност да са нашим машинама деца науче и практично то да примене, да раде на њима и да науче да компјутерски управљају машинама које раде неки посао који се некада радио на механичким машинама и ручно. Но учимо их и да раде и на конвенционалним машинама. Након завршетка наше школе ученици на основу онога што су овде научили имају веома добру проходност на факултете, лако упадају на буџет на државним факултетима, дајемо им добру основу, добију добро техничко знање. У складу са временом ми смо у нашим радионицама овде осавременили опрему па смо почели да радимо и са ласерима, радили смо и визире за неке установе у граду током ковид епидемије прошле године и друге предмете употребне или украсне. То је одлична вежба и за ученике јер се ти предмети раде на конвенционалним машинама, на струговима и глодалицама, нешто и ласерски али морају да науче да планирају да прате цртеже, да пројектују технолошку документацију са свим параметрима које она подразумева, да науче да раде по одређеној процедури. То је ученицима свакако интересантније, имају конкретан посао који треба да ураде. Мислим да је то добра пракса за њих.ˮ
Ходи Роберт и Слађана Шимић су нам испред електро-техничког актива наставника представили смер Електротехничар информационих технологија који ће од ове године бити и на мађарском језику. У питању је такође четворогодишња школа.
„Ми смо прошле године имали матуранте чији је просек оцена био 4.75, морамо такође да их похвалимо јер се од 24 ученика њих 20 без проблема уписало на факултете. Програм рада на овом смеру базиран је на програмирању, ученици све четири године раде различите врсте програмирања од оних основних до веома захтевних компјутерских програма у каснијим разредима. Прве две године програмирају на програмском језику C а током трећег и четвртог разреда раде C Sharp, то је већ озбиљнији програмски језик који користи базе података и са њим већ могу да се направе озбиљне програме, апликације које имају базе података (типа фејсбук, неке игрице). Ученици уче најпре у оквиру нашег програма рада да раде класично програмирање, праве десктоп апликације, да праве и мобилне апликације, андроид програмирање, програме који раде са базама података. У другој години добијају и део веб дизајна, планирање сајта, html и css изради сајтова. Трећи и четврти разреди имају већ комплексније веб програмирање, хтмп и css за изглед сајта, користе јава скрипт за додатне елементе сајта, за музику, слајд шоу и сл., анимације. Није све у нашим плановима рада програмирање, ми користимо све модерне технологије, радимо и мултимедијалне презентације, имамо предмете и часове где се раде и хардверске интревенције, постављање мреже рачунара, где уче да сервисирају или састављају рачунаре. То их оспособљава да могу већ после школе да почну да раде у неким установама да буду рачунарски администратори, да раде аутоматику у неким фирмама.ˮ
Директорица школе Тијана Грујић нам је рекла да у школи имају и још планова када је у питању промоција школе, имају намеру да оформе ускоро и ученичка задругу, сада су тек у фази планирања тога, разговора са децом, родитељима, неким другим школама које већ имају искуства, прављења планова шта би та задруга могла да ради, на који начин.
„Ми ћемо ускоро ученике већ информисати о могућностима плановима за формирање задруге. Мислим да ми заиста имамо јако добре основе и знања да радимо овде, да нешто и зарадимо. Да деца осете и тај процес улагања у репроматеријал, израде предмета, продаје, зараде. Да схвате однос новца и њиховог труда и рада.ˮ
Фото: из школског часописа Графити