Мала предузећа у ванредном стању: козметички салон, Тренд- фискалне касе, ресторан Маppamondo
Рад у козметичким салонима захтева веће мере заштите
Козметички салони, фризери и друге услуге које су везане за непосредан и лични контакт са клијентима су током овог ванредног стања били, према препорукама Владе Србије, потпуно онемогућени да раде. Могућност ширења вируса у овим објектима је била према процени стручњака и епидемиолога највећа. Но као и свака друга привредна делатност ове фирме ће претрпети велике губитке и с обзиреом да су углавном у питању мале фирем са само неколико запослених двомесечно обустављање рада може да резултира и потпуним затварањем делатности.
“Ми од 18. марта не радимо. Јуче је Влада донела одлуку да од 27. почињу да раде салони, тако да крећемо од понедељка. У периоду од 18. марта до данас нисмо радили и то се зове неки привремени прекид рада због ванредног стања. Ми у салону смо и иначе имали скоро све те мере које су препоручене у свакодневном раду, користили смо маске и једнократне рукавице, сав материјал са којим радимо је или једнократан или се стерилише. Оно што смо сад увели јесте да и клијенти морају да носе маскице и специјални отирач испред врата на улазу да се и обућа дезинфикује приликом уласка у објекат, иако се унутра изува због хигијене. Друга ствар коју смо увели сад јесте да клијенти долазе сами и без пратње као и размаке у заказаним терминима између третмана, да се клијенти не срећу и да све можемо да дезинфикујемо после сваког клијента. Ово наравно значи да можемо мање клијената да услужимо. Ми имамо довољно велик простор да у једној просторији борави само козметичар и клијент, никако два клијента у исто време.
Сматрам да ће се тржиште одмах регулисати и да ћемо моћи одмах да почнемо да радимо пуном паром, али изгубљених месец и по дана не може да се надокнади. Мере државе према привредницима нећу ни да коментаришем, јер је све то смешно, ја бих то назвала помоћ радницима а не привредницима. Одлагање пореза и доприноса за јануар чини само магарећу услугу, па ће те тад сачекати више трошкова него иначе. Кад тад се то мора платити, па боље сад него да ми се нагомилава тамо у неком наредном периоду. Такође и за исплату минималаца за раднике не знам шта бих рекла и не знам да ли ћемо их добити, кроз сва та тумачења која стрижу до нас пуно ствари није дефинисано, и нико од званичника није доступан да одговори на питања, тако да не знам да ли ће уопште бити од тога нешто. Ми исплаћујемо плате и доприносе крајем месеца за текући месец и тако ће бити и сада. Велики је то губитак у питању, и чак и ако се добије та помоћ за сваког радника три месеца, то није ништа, ништа ми то посебно не значи. Штета је ненадокнадива. Ми смо имали само трошкове, а приход је био нула, а о изгубљеног добити нећу ни да причам.” рекла нам је власница козметичког салона И.Т.
ТРЕНД Бечеј: Услови пословања у овој држави су тешки последњих 30 година
“Упоређујући периоде 1.3.-20.4. у 2019. и 2020.години, обим посла се смањио за око 30%. Последице смо успели амортизовати из унутрашњих резерви којима стално располажемо (поучени искуствима из ранијих времена). Да, очекујемо пад тражње наше садашње понуде роба и услуга и у наредном периоду и после укидања ванредног стања, и тај пад намеравамо амортизовати проширењем наше понуде. Ипак, одложићемо или одустати од неких планираних инвестиција током ове године.” рекао нам је Бојан Џигурски, власник фирме Тренд СР која се бави продајом и сервисом фискалних каса и штампача
Каква је ваша процена како ће овај период од када је проглашено ванредно стање утицати на вашу фирму у економском смислу, да ли мислите да ће губици бити ненадокнадиви?
Не знам значење појма „ненадокнадиво“ то ми више звучи популистички у условима привремених криза. Тржишна утакмице је динамична, кад ти неки пословни подухвати успеју а неки не успеју. Исти је ефекат привремених криза. А што се тиче пословног окружења и општих услова пословања они су у овој земљи тешки последњих 30 година, од распада и девастирања привреде – то ми се чини ненадокнадиво. У односу на то корона је мала шала.
Да ли имате намеру да користите мере економске помоћи које је држава обећала након укидања ванредног стања (исплата плата за три месеца радницима, одлагање доприноса и пореза до јануара месеца и сл.)?
Користићемо мере државе, мислим да ће нам оне олакшати да пребродимо ових пар месеци, иако би, истини за вољу, преживели и без ње. Определили смо се за помоћ више у жељи да будемо спремнији, ако се криза понови у јесен. Две такве кризе у једној години би ипак теже поднели. Што се тиче заштите, редовно дезинфикујемо радни простор, сви смо снабдевени маскама, а у локал пуштамо странке само појединачно. Не знам шта би још могли.
Ресторан Mappamondo: Кућна достава хране током трајање ванредног стања
Разговарли смо и са власником ресторана Мапамондо, Зораном Сладићем, о томе на који начин је његов угоститељски објекат радио током ванредног стања с обзиром да је ресторанима била дозвољена само достава хране на кућну адресу.
“Током трајања овог вандредног стања радили смо у складу са одредбама Владе Републике Србије и то само доставу на кућну адресу до 20 часова сваког дана. Сад када је почело са попуштањем ових рестриктивних мера ми се надамо да ћемо ускоро моћи да се вратимо редовном пословању. Моја нека процена би била да ће то бити након празника тачније или 3. или 11. маја. Ми смо се максимално потрудили да поштујемо све мере заштите јер је ипак храна у питању. У складу са упутствима Министарства здравља, темељно едукујемо и контролишемо све наше запослене када је у питању хигијена и њихова и хигијена намирница. Наши запослени користе опрему и раде темељну дезинфекцији руку сваки дан. Појачали смо и дезинфекцију нашег објекта и доставних возила. Редовно пратимо стање здравља запослених, од њих редовно захтевамо да провере температуре, да пазе на евантуалну појаву симптома пре доласка на посао и упућујемо их да остану код куће уколико осете било какве тегобе. Безбедност наших купаца и њихових породица и најближих као и наших запослених нам је на првом месту, то нам је приоритет.” рекао нам је власник Зоран Сладић.