БУМ: Медијски писмени грађани против лажних вести

Пројекат који реализује Бечејско удружење младих под називом „Медијски писмени грађани против лажних вести“ је продуцт сарадање ове омладинске организације са портралом Новосадске новинарске школе Fake News Tragač. Пројекат се спроводи у оквиру програма „Млади и медији за демократски развој“ Београдске отворене школе уз подршку Краљевине Шведске.
Тренинзи за младе су одржани последње недеље у јануару и било је присутно око 20 учесника из различитих организација цивилног друштва младих и за младе. Они су овом приликом могли да науче како да препознају и деконструишуи лажне вести од предавача Новосадске новинарске школе и Бечејског удружења младих.

Циљ тренинга било је подизање критичке свести младих на тему лажних вести, као и унапређење ангажовања младих на активностима које доприносе побољшању медијске и информационе писмености. Поред тога полазници тренинга су учили и о омладинском лидерству, политици и активизму. Током рада у групама су креирали акције и презентовали своје идеје другим учесницима. Веома важан сегмент тренинга био је и идентификовање алата за борбу против дезинформација као и колико је важна партиципација младих и омладинског активизма у локалној зајкедници.

Дарија Стјепић из Новосадске новинарске школе рекла нам је овом приликом: „Медијски писмени грађанин би био онај који уме да препозна лажну вест, пропаганду, неку манипулацију у медијима. Дакле онај који на неки начин критички ишчитава садржај из медија, који није скептичан према свему што чује и према сваком извору, али и који не верује свему тако лако и познаје одређене механизме где, шта и како може да провери, шта је оно што један новинарски текст треба да садржи да би та вест била релевантна“- рекла је Дарија и додаала да је одушевљена ангажовањем учесника на ову тему, као и њиховом енергијом да допринесу заједници.“
Утисци полазника и полазница тренинга су такође позитивни као и утисци предавача и сви деле мишљење да ће им обрађене теме значити у будућности и даљем раду.

Дејан Багарић из Омладинско-студентске акције из Новог Саданам је рекао да он сматра да је код младих у његовој средини веома развијена медијска писменост али да сматра да је то код старијих генерација много већи проблем: „Моја очекивања пре доласка на тренинг била су да се упознам мало више са начинима на које могу да откривам медијске манипулације и та очекивања су испуњена. Сматрао сам за себе да сам прилично медијски писмен, али сада схватам да радом на себи увек може да се постигне више“
Јана Перић испред удружења грађана „Свет речи“ из Велике Плане сматра да је ситуација са медијском писменошћу па и младих много лошија, да се о овој теми уопште и не разговара: „Нажалост, медијска писменост у мојој локалној заједници није довољно развијена, нисмо никада причали о овоме нити смо имали икакве организације које би се бавиле овом темом. Кад сам дошла овде нисам била нешто претерано информисана и тек сам сада чула много других појмова о којима нисам до сада размишљала. Мислим да би и по школама требало да се прича о овим темама, а касније да се праве и посебне организације које би помогле младима. Најзанимљивије на тренингу биле су ми алатке које смо користили и мислим да ће ми то највише и служити када будем истраживала“.

Иван Суботић из FakeNews Tragača сматра и да постоји велики проблеми и када је положај младих у медијима у питању: „О младима се изузетно ретко извештава у позитивном контексту и врло мало садржаја се заправо односи на проблеме младих. Ретко се појављују жанрови аналитичког карактера. КОМС-ово истраживање показује како се о младима не извештава осим када умру, силују, продају дрогу, позитивног контекста готово да и нема, наводи Иван и говори да се у једном истраживању у коме је учествовао, као позитивна ствар третирао говор о успесима и позитивним особинама, нажалост, преминуле младе особе.“

Након овог успешно завршеног тренинга пројекат се наставља кроз реализацију локалних кампања и акција на тему лажних вести, како би своје стечено знање пренели младима у својој локалној заједници.

„Финални продукт тренинга, на ком су активно радили млади из 10 организација цивилног друштва Србије, од Суботице па до Пирота, јесте кампања која има за циљ да у њиховим локалним срединама подигне свест младих, али и осталих грађана и грађанки, о важности медијске писмености, препознавања и деконструкције лажних вести, као и да укаже на то да, иако грађани нису директни креатори обмањујућег садржаја, својим поступцима на интернету, попут дељења текста или објаве, могу бити саучесници. Кампања ће се реализовати у марту и априлу, а сада нам следе онлајн радни састанци, креирање визуала и едукативног садржаја на чему ће се радити наредних месец дана. Иако звучи помало напорно, са оваквом групом младих, њиховим знањем, ентузијазмом и креативношћу, верујем да ће процес пред нама бити узбудљив, а резултати кампање одлични“ – рекла мнам је Гордана Адамов испред Бечејског удружења младих и додаје да је била привилегија радити са овако ангажованом групом младих.

Кампање коју припремају полазници из БУМ-а овог тренинга, ускоро ћете моћи да испратите путем друштвених мрежа.