Градски музеј Бечеј: Још увек нема средстава за санацију музеја
Градски музеј је у последњих неколико месеци имао већи број изложби и других активности. За почетак ове године такође из ове установе културе најављују богат програм. Иако су прошле године успели да уз помоћ средстава из виших нивоа власти уреде предњу, малу салу изложбеног простора још увек су остали они већи проблеми када је инфраструктура зграде у питању. Још увек је велика сала ван употребе, кровна конструкција све више се урушава изнад сале али и изнад целог музејског простора, канцеларија, депоа где се чувају веома важни експонати.
Акош Тојзан, директор Градског музеја Бечеј каже да већ годинама не успевају да затворе финансијску конструкцију за поправке у музеју. Како време одмиче проблеми се само нагомилавају.
„Кровна структура Градског музеја Бечеј је у све тужнијем стању. Спуштају се греде плафона и вуку са собом целу кровну структуру. Велика сала нам је још увек ван функције због могућег урушавања. На жалост ту сада више једноставног решења нема. Дошли смо до фазе да сад већ мора да се реконструише цео кров и плафон над великом салом а то је значајан део крова главне зграде. Треба напоменути да и остали делови крова нису у најбољем стању. За сада имамо среће јер остале делове зграде још увек можемо у потпуности да користимо. Дограђени делови и недавно санирана мала сала директно више није у опасности од урушавања. Ми смо због чињенице да је велика сала ван функције сад већ годинама знатно морали да смањимо изложбену делатност.“ – каже Тојзан и додаје –„ Због тога што је угрожена безбедност као и могућност да се кров уруши за све ово на жалост нема фазног решења. Све море да се реконструише одједном комплетно, у једном захвату. Како ствари сада стоје и како се крећу цене радова које већ годинама расту тај захват нас већ сада кошта, према процени, негде око 27 милиона динара, што је прилично велика цифра. То укључује целокупну санацију угроженог дела кровне конструкције и санацију плафона велике сале. За то постоји већ годинама грађевински пројекат и само чека финансије.“
О томе које су могућности да се тако велика средства за ове неопходне интервенције и радове прибаве Акош Тојзан каже „Будући да је цена ових захвата веома висока, ми имамо веома ограничен број конкурса и извора одакле би музеј могао да добије средства за финансирање санације зграде, но ми се и даље трудимо да се на сваки релевантан конкурс јавимо, да конкуришемо. Ускоро очекујемо и резултате конкурса «Градови у Фокусу» на којем је општина Бечеј конкурисала са пројектом који укључује и ову санацију. Надамо се да ће ова година најзад бити наша и да ће наш музеј бити коначно на реду да се среди да можемо да почнемо да радимо у адекватним условима. Ова санација би знато повећала капацитете музеја посебно кад је у питању простор за изложбе. Уз то пројектом који је предвиђен отвора се и могућност коришћења поткровља за депоновање или, са додатном адаптацијом, за неке друге видове музеолошке делатности.“
Финансирање радова на реконструкцији крова и плафона у сали свакако није једини проблем Градског музеја Бечеј, ова установа захтева још један одређен број просторних интервенција. Недостатак простора у депоима за смештај експоната је један од најзначајнијих проблема а затим и неадекватност простора за рад запослених. Комплетан простор зграде Градског музеја Бечеј је свакако лимитиран и превише скучен посебно за потребе излагачке делатности ове установе.
„Успркос томе ми радимо свакодневно и живот у музеју, наравно, не стаје. Сви одсеци музеја такође конкуришу за средства за програмске делатности. Конкурисали су за наставак археолошких истраживања на Перлеку, као и за већи број изложби и издавачких подухвата. Ускоро ћемо публици представити и нов број Дистрикта. Затим следе и нове гостујуће и ауторске изложбе које смо планирали за ову годину. Број изложби које ћемо урадити ове године свакако ће зависити и од резултата конкурса, јер је буџет Градског музеја Бечеј ове године у великој мери умањен од стране оснивача. Тако да осим основних музеолошких делатности и заштите предмета већина активности музеја које су везане за директан рад са публиком ће у великој мери зависити и од резултата разних конкурса које смо предали.“ – рекао је Тојзан.