Друштво

Средње школе у Бечеју: матуре, упис, школе на даљину

Поводом предстојећих уписа, матура као и начина на који су средње бечејске школе радиле у претходном периоду током ванредног стања разговарали смо са директорима ових школских установа Горданом Ковачев, директорицом Економско трговинске школе, Миодрагом Басарићем, директором Гимназије и директорицом Техничке школе Светланом Ташковић.

Како сте радили ових неколико месеци током трајања ванредног стања?
Гордана Ковачев, Економско-трговинска школа:  Од 17. марта од кад смо добили инструкције тј. од када је проглашено ванредно стање већ сутрадан смо приступили извођењу наставе на даљину јер велика већина наших наставника је веома добро информатички обучена. У нашој школи се и иначе у настави користи аудио/визуелна технологија и имамо адекватну опремљеност за тако нешто. Велики број наставника има вештине у нивоу просека али преко 30 посто наставника у свом раду примењује и напредније технике у учењу и настави. Прве две недеље је трајала мала паника јер, иако су неки професори већ користили Moodle или Google Classroom и скоро сви су имали вибер и месинџер групе моја стратегија је била да пустим да некако тече, да се природно успостави систем рада. Ипак, схватили смо да постоји могућност да ученици неће моћи да се снађу где и на којој платформи и у које време могу да нађу наставника за одређен предмет. Тада смо употребили, и то се показало као одлична солуција, нашу постојећу школску платформу коју већ имамо, IntraNet и ExtraNet, што је платформа за управљање документацијом у школи, чији смо ми творци и коју смо прилагодили са платформе за управљање у предузећу. Схватили смо да ми већ имамо све што је наставнику потребно и захваљујући томе је сваки одељенски старешина задужен да у комуникацији са наставницима направи план за наредну недељу, када, који наставник и на којој платформ ће бити присутан као и шта је то што ће се радити, тј. која наставна јединица бити обрађена или који тест. Било је мало незадовољства на почетку код наставника јер су поред обимног посла морали још и да извештавају. Ипак, морали смо због целог система наставе да оставимо иза себе и неки доказ о раду. Све се након те две недеље полако ускладило и ја јесам неких 6 до 7 недеља све контролисала али после извесног времена више није било потребе, то се показало веома добрим, ово сада је већ 11 недеља.
Наставу на даљину смо спровели веома радно, веома поштено, веома транспарентно, направили смо и проверу међу ученицима и они су у 90 посто случајева рекли да су им наставници давали адекватну повратну информацију, додатна објашњења. Наставници су сами из математике нпр. правили клипове, неки су користили Zoom платформу за конференције и тако вршили усмену комуникацију и испитивање. Ја сам очекивала да ћемо имати много више проблема али чак и они који су били најмање информатички описмењени су се вредно укључили и заиста су превазишли те своје проблеме.

Имали смо доста изненађења и код ученика, неким ђацима је одговарао овакав начин наставе али, ипак, листом сва деца су нам рекла да школу и живу реч наставника не може ништа да замени, посебно онај други део наших циљева због којих школа постоји, а то је не само образовање него онај васпитни, друштвени, социјални. Ми наставу за ову годину сад већ приводимо крају, прво смо децу формативно оцењивали описно, то је још нешто што су наставници морали у ходу да уче, јер то оцењивање на неки начин јесте већ било присутно у електронском дневнику и у нашој пракси али сам ја инсистирала да наши наставници то ураде што детаљније да би се лакше и са више елемената извеле касније оцене. Сваки наставник који је заиста детаљно написао у дневник где је дете грешило на неком тесту или шта је ученик радио током часова, забележио приближне оцене рада, процентуално или по бодовима и ако је водио уредно “случај” сваког детета, много је лакше на крају извукао сумативну оцену. На овај начин ми смо на крају ова два месеца имали и много више тих формативних оцена него што је то у току редовне наставе јер све је оцењивано и шта и колико деца раде, колико су ангажовани а не само неки контролни, одговарања и сл.
Када је у питању практична настава у трећем степену ми смо лакше могли да изведемо ту наставу него нпр. Техничка школа. Ми смо имали неке конкурсе и то можете видети на нашој фејсбук страни као нпр. Моја кухиња где су ученици на задате теме правили код куће јела, колаче. Фалилио је ту оцењивања поступка, дегустације, провере теоријског знања, калоријског састава. Када су у питању трговци, ту јесмо имали мало више проблема са праксом јер нису били у могућности да ураде двонедељну праксу у продавницама, на срећу наши трговци су у првом полугодишту два дана недељно ишли на праксу у продавнице тако да су они 70 посто школске године већ били одрадили. Сада су били у могућности да се посвете теоријском знању које су радили кроз мини пројектиће на које су примењивали теорију у својој виртуелној продавници. Наставу на даљину ћемо наставити да примењујемо и да је усавршимо јер могуће је да се вирус врати. Следи нам најпре анализа а затим и неки договор о успостављању јединственог система, да одаберемо која је од платформи које смо користили најбоља. Мислим да је то важно да зарад интереса наших ђака успоставимо један јединствени систем рада на даљину у оквиру наше школе.

Имали сми и 10-ак ученика који нису били у могућности због материјалног стања и других околности да користе ове платформ и онлајн наставу па сам ја три пута недељно долазила у школу по договору са њима и штампала им задатке из већине предмета. За две ученице из Бачког Градишта наша колегиница је носила задатке у село.

Миодраг Басарић, Гимназија Бечеј: Почетком ванредног стања, а након дописа Министарства просвете, Гимназија је као и све друге школе прешла на наставу на даљину. Ми смо имали среће да су наши професори и ђаци већ имали искуства у раду са једном врстом такве наставе на даљину, користили су је на неким часовима, испитивањима, већ смо користили и Гугл платформу раније, па смо сва та знања искористили и у року од 4 до 5 дана од одлуке да се не иде у школу ми смо успели да покренемо јединствену гугл учионицу за све ученике, тако да су сви предмети били на једном месту. Ја, као директор, и моји стручни сарадници смо имали приступ одвијању наставе и могли смо да контролишемо рад по учионицама. Та настава је трајала за матуранте до петка 22. маја, кад су и званично завршили а за остале (први, други и трећи разред се завршава овог петка 29.маја). За први јун смо предвидели да буду усмени испити ако се укаже потреба ради закључивања оцена за матуранте али и упутство ресорног министарства је да се то максимално избегава и да се оцена утврди на основу целокупног знања ученика а не само на основу ова последња два, три месеца онлајн наставе с обзиром на сва ограничења које та настава носи и у смислу оцењивања и знања које се могло пренети на тај начин.

Светлана Ташковић, Техничка школа: У последња два месеца настава се одвијала без већих проблема, с обзиром да је више од 2/3 колектива добро технички потковано и лако су се пребацили на одржавање online наставе. Наша школа је и пре почетка ванредног стања имала школски сервер на који су наставници постављали наставне материјале за ученике. Комуникација са ученицима са одвијала преко facebook група, messenger-a, вибер-а, Zoom-a, Google учионица… а малом броју ученика који нису имали могућности за овакав вид наставе наставни материјали су слати поштом на кућну aдресу.


Уписи у школе

Да ли можете да нам кажете нешто о предстојећем упису?
Гордана Ковачев, Економско-трговинска школа: Још увек није изашао конкурс али ми планирамо да упишемо исти број одељења као и прошле године. У питању је 6 одељења јер смо проценили да нема могућности да то буде више јер деце је сваке године све мање. Министарство, на жалост, још увек има као полазну основу да су средње школе, школе од локалног значаја и код планирања уписа они пре свега питају колико деце има у општини. Нама је у школи 50 посто деце путника тако да тај податак код планирања уписа уопште није релевантан. У Бечеју се не отвара медицинска, хемијска или неке друге школе па наша деца која желе иду у Нови Сад, Зрењанин. Ствар мреже средњих школа мора бити искључиво на регионалном нивоу и у тој реформи држава мора да интервенише и направи мрежу како треба. Није то лако јер имамо више школа него што имамо ђака и имамо више школа него што нам је то потребно. Има начина да се то реши, поступно, да се угасе неке школе. Нама је најболније било укидање смера туристичког техничара. Ми смо економска школа и тај смер је имао један додатни квалитет образовања јер је омогућавао да се деца образују више у области друштвених предмета и на тај начин имају излаз на студије историје, географије, педагогије, социологије, антропологије па и српског језика и књижевности а истовремено и на крају средње школе дете добија занимање. Та настава се одвијала на јако леп начин што су омогућавале све савремене методе учења у том образовном профилу. То је градиво које дозвољава да се ужива у њему и та деца су у нашој школи најзадовољнија, најсрећнија. Економијa је доста тешка и детету од 15 године ми имамо проблем да објаснимо шта ће они да раде, посебно на промоцијама јер за кувара или туристичког водича је то већ на први поглед очигледно. Службеник као занимање је већ мало теже за објаснити јер он може да ради на 10 хиљада различитих радних места и то је на крају питање околности, среће. Економија је веома широка област јер на крају можеш тај посао да радиш и у Дому здравља или Дому културе или у привреди. Ми би заиста желели да нам је опстало то одељење туристичког техничара али не и да због тога гасимо неко одељење економске струке. Пре 2000. године ми смо имали бољу мрежу школа јер, када се данас сабере по том систему, ми би опет без обзира на смањени број ђака имали 10 одељења. Затварање школа или одељења у неким градовима у окружењу биће веома тешко и непопуларно ако се то деси.

Миодраг Басарић, Гимназија Бечеј: Упис се не мења, исти је као и прошле године, предлог је да се упише по једно одељење природно-математичког смера, друштвено-језичког смера на српском језику и једно одељење општег смера на мађарском језику. Очекујемо осмаке да дођу и упишу нашу школу и надамо се да ће бар ученици са територије општине Бечеј остати овде у Бечеју, како у Гимназији тако и у осталим средњим школама зато што су у питању заиста добре школе које имају добре услове и могу пуно да понуде деци. Нема потребе да иду негде на страну.

Светлана Ташковић, Техничка школа: Школа још није добила званичне препоруке од Министарства по питању уписа ученика у први разред 2020/2021. школске године. План уписа је направљен и одобрен од стране школске управе, а за конкурс морате питати основне школе пошто ми то не добијамо. У школској 2020/2021. години Техничка школа уписује следеће образовне профиле из области: машинство и обрада метала, електротехника, личне услуге и саобраћаја.

• Техничар за компјутерско управљање (ЦНЦ) машина, 4 године, српски језик (30 ученика)
• Оператер машинске обраде, 3 године, српски језик (15 ученика)
• Бравар заваривач, 3 године, српски језик (15 ученика)
• Електротехничар информационих технологија, 4 године, српски језик (30 ученика)
• Електротехничар за термичке и расхладне уређаје, 4 године, српски језик (30 ученика)
• Фризери, 3 године, мађарски језик (30 ученика)
• Возач моторних возила, 3 године, мађарски језик (30 ученика)


Матура у средњим школама

Када и на који начин ће бити организована матура ове године.
Гордана Ковачев, Економско-трговинска школа: Према писању медија матура ће се одржати од 4 до 6. јуна што је четвртак, петак и субота. То је ресорни министар објавио али мислим да је то немогуће да се уради у том термину. Званично је то ипак од 4. до 12. јуна. Гимназијалци имају само одбрану рада па је то вероватно и могуће у та три дана. Ми ћемо кренути 5. јуна и радити од 7.30 до 20 часова и тако све до 12. јуна када ћемо завршити. Према нашим плановима предвиђено је да од 1. до 3 јуна матуранти исправљају оцене. Од 15. до 20. је предвиђено да ученици исправљају оцене, они који су незадовољни, незавршна одељења и у том термину ће бити и поправни за матуранте. Одељенска веће биће одржана 22. јуна. Након тога од 23. јуна до 1. јула следе седнице тимова, извештаји, анализе.

Миодраг Басарић, Гимназија Бечеј: Матурски испити нам почињу од 4. јуна. Писмени ће бити 4. и 5. јуна а 8. и 9. јуна усмени испити тако да матуранти Гимназије у Бечеју завршавају све обавезе везано за школу до 12. јуна. Оно што чекамо су упутства ресорног министарства о организовању матурске вечери и о реализацији матурске ескурзије, да ли ће се враћати паре или ће се пролонгирати за лето или јесен да се та матурска ескурзија реализује. Чекамо и упутство о томе да ли ће се организовати нека завршна приредба за најуспешније ученике, спортисте. То вероватно неће бити организовано у позоришту као што је до сада то било него ће свака школа за себе да организује. Очекујем да ћемо ове недеље сигурно знати шта да радимо. Наравно, матурски испити ће бити организовани са свим упутствима о заштити здравља. Према тим упутствима не може да буде више од 10 ученика у учионици тако да ћемо ми поделити ученике у више учионица. Гимназија има простора, ресурса и капацитета да спроведе матурски испит. Сви остали разреди завршавају годину 19. јуна и имаће могућност да поправљају оцене на начин како се одвијала и настава на даљину а ако то не буде могуће обавиће се то у школи усмено.

Светлана Ташковић, Техничка школа: Матура ће бити одржана у периоду од 01. до 12. јуна, у складу са дописом који смо добили од министарства. Што се тиче припрема, већина је урађена онлајн, а за практични део матурског испита за поједине образовне профиле (машински техничар за компјутерско конструисање, оператер машинске обраде, бравар заваривач, женски фризер, педикир/маникир) ће бити одржане припреме у школи у мањим групама у првој недељи јуна.
Машински техничари за компјутерско конструисање – на практичном делу матурског испита, осим рада у писаној форми, треба да израде и неки конкретни склоп за шта им треба одређени програм који немају сви инсталисан код куће, па ће имати прилику да у првој недељи јуна дођу у школу да то ураде. Оператер машинске обраде и бравар заваривач – код ова два образовна профила завршни рад је такође практичне природе, ученици долазе у школску радионицу и имају одређено време да направе неки део. Ови ученици ће такође у првој недељи јуна у договору са професорима практичне наставе моћи да долазе на припреме у школску радионицу. Женски фризер и педикир и маникир – код ова два образовна профила завршни рад је такође практичне природе, ученици долазе у школски салон и имају одређено време да ураде нешто практично (направе неку фризуру, извуку праменове, ураде одређени маникир…). Ови ученици ће такође у првој недељи јуна у договору са професорима практичне наставе моћи да долазе на припреме у школски фризерски салон и школски салон за педикир и маникир.


Економско-трговинска школа: Да ли се мења назив школе?
Ми смо желели да покренемо процедуру за промену назива школе у Економска школа Бечеј али нас је све ово са ванредним стањем спречило. Економска школа је уобичајен назив који се користи и у свакодневном говору и фејсбук профил нам се тако зове већ 7,8 година. Трговина је само један смер у нашиј школи и у назив нисмо додали, куварска или посластичарска. Све је то на крају економија и визуелно наш назив са преводом на мађарски када радимо плакате или флајера представља нам приличан проблем јер заузима пола простора за информацију коју желима да саопштимо. То је сад још увек процедура, у званичним документима још нисмо променули тај назив и стари лого.