ОШ „Здравко Гложански“: Ученици школе на конференцији у Куала Лумпуру
Делегација ОШ „Здравко Гложански“ из Бечеја у саставу Јана Песлаћ (ученица 7. разреда), Душан Гајинов (ученик 8. разреда) и координаторке Берчек Маргарите психолога школе, уз подршку Вега омладинског центра и Василики Акритидоу, је учествовала на „Be the Change 2022.” конференцији која се одржала у Малезији, у Куала Лумпуру у периоду 18-21. новембра 2022.
ОШ „Здравко Гложански” из Бечеја годинама ради континуирано на изградњи инклузивне праксе, културе и политике и сада је добила прилику да представи своје активности у свету. Увек је била међу првима у имплементацији нових образовно-васпитних идеја. Већ је 6. годину укључена је и у пројекат Песталоци дечје фондације „Заједно ка средњој школи – подршка деци из осетљивих група у преласку у средњу школу” која се реализује од стране Центра за образовне политике, а подржаног од стране Министарства просвете. Такође, паралелно са овим пројектом школа је била пилот школа у 1. фази пројекта EU/CoE и такође Министарства просвете „Подстицање демократске културе у школама”, а у 2. фази тог пројекта „Квалитетно образовање за све” је постала и менторска школа. С обзиром да се континуирано улаже и у подизање нивоа партиципације ученика у школском животу, а већ је постојао тим оснажених и едукованих ученика који су прошли озбиљну обуку о превенцији дискриминације претходне школске године, TiPiDi – тим деце за превенцију дискриминације је пријављен на DFC (Design for Change) изазов за 2021. годину.
У оквиру овог изазова, а такође и у оквиру пројекта „Квалитетно образовање за све” деца су заједно са психологом школе изабрала 10. циљ одрживог развоја на којем ће радити – смањење неједнакости и континуирано су планирали и реализовали прегршт активности са циљем смањења нивоа дискриминације како у школи, тако и у самом Бечеју. Део тих активности су DFC радионице, вршњачка обука о превенцији дискриминације, радионице о родној равноправности и обука одраслих од стране деце, обележавање значајних датума (3. децембар, 20. и 21. март), међушколски онлајн састанци са дебатом на тему дискриминације, обука о медијацији, TedX разговори о дискриминацији, заједничке активности ученика различитих одељења – тематски дани, међупредметна тема је у 8. разреду на предлог деце била дискриминација, rap секција је написала песму о превенцији дискриминације, а као круна свега реализована је „Жива библиотека“ са децом волонтерима у оквиру Дана демократске културе и уз додатну подршку канцеларије Поверенице за заштиту равноправности, као и у оквиру пројекта „Буди ми пријатељ 2” подржаног од стране Министарства преко Друштва интелектуалаца Браћа Тан из Бечеја.
Јана Песлаћ и Душан Гајинов су ученици који су у Куала Лумпуру представили пројекат „We are All Equal Under the Sun“, заједно са децом из осталих 15 земаља који су присуствовали глобалном догађају, док је још 6 земаља било присутно на прослави у Уругвају у исто време.
Знање, искуство, идеје, емоције које су прикупили на овом догађају ће применити у новим DFC пројектима које увелико планирају, биће амбасадори DFC за Србију за ову школску годину и промовисаће DFC начин размишљање и укључивање што више школа и деце у овај сјајан метод дизајнирања будућности од стране деце, јер свако дете то може.
Шта о томе кажу ученици који су имали прилику да учествују у овом пројекту?
„Све је то било ролеркостер како се каже, јер се много тога дешавало у последње време али ја волим тако и мени је супер јер би вероватно било досадно да не радимо ништа. Што се тиче Малезије то је било једно незаборавно искуство. Мислим да је мени лично то помогло да будем више емпатичан и слободоумнија особа. А генерално свима нама је помогло да ниво толеранције у школи буде већи а дискриминација мања.“ – рекао је Душан Гајинов
„Јако сам задовољна што сам имала шансу да учествујем у овако нечему и што сам имала шансу да, не само да одем у Малезију, него да будем и у тиму, да радимо и обрађујемо овакве теме и да радимо на смањењу дискриминације у школи и уопште. Осећам као да сам некако порасла и психички и ментално, осећам да сам више емпатична, да разумем своја осећања исто као и туђа. Јако ми је драго да сам имала шансу да, иако је Малезија била веома далеко, тамо путујем, што сам ја била та која је имала прилику да упозна особе које размишљају, као особе које желе да промене свет.“ – додала је ученица Јана Песлаћ.
Лидија Стојшић директорица ОШ „Здравко Гложански је на конференцији за штампу коју су сазвали на тему наведеног пројекта медије информисала и о још неким другим пројектима који се тренутно одвијају у школи.
„Ми смо данас позвали медије да бисмо представили јавности наш рад и активности кроз разне пројекте како наставника тако и ученика. Првенствено два велика пројекта у којима смо већ шесту годину. Ми често улазимо у све те пројекте као пилот школа али они временом полако прерастају у нешто што се усвоји као пракса у нашем редовном раду. Све је то најчешће нешто што је од јавног интереса а то је случај и са ова два пројекта у којима се налазимо. Свакако да ти пројекти, и активности кроз њих, утичу на повећање квалитета рада у школи али и повећање толеранције, превенцију дискриминације, сарадње укратко једне позитивне атмосфере која влада у школи и код деце и међу наставницима. Два пројекта у којима смо тренутно су „Заједно ка средњој школи“ који спроводимо заједно са Центром за образовне политике и Песталоци дечијом фондацијом као и пројекат „Квалитетно образовање за све“ који финансира Савет Европе и ЕУ.“ – рекла је директорица школе Лидија Стојшић.
Маргарита Берчек, школски психолог, је водила ученике и учествовала на конференцији у Малезији али је такође неко ко предано ради на иновативним програмима и пројектима који се реализују у ОШ „Здравко Гложански“, посебно на пољу инклузивног образовања.
„Учимо сви заједно“ је пројекат који гради на нивоу Србије инклузивно образовање у сарадњи са УНИЦЕФ-ом, делегацијом ЕУ, наравно уз подршку Министарства просвете. У овај пројект укључено је 200 школа, 20 општина, три високошколске установе, биће формирано 10 ресурс центара који ће бити задужени за асистивну технологију, оснажују се интерресорне комисије и ради се на развоју међусекторске сарадње. „Заједно ка средњој школи“ је пројекат који је подршка ученицима осетљивих група у преласку у средњу школу и реализује се преко Песталоци дечије фондације уз подршку Центра за образовне политике. У оквиру њега радимо на помоћи деци осетљивих група да у тој транзицији заиста успешно упишу средњу школу и да је и заврше. Трећи пројект „Квалитетно образовање за све“ је израстао из пројекта „Подстицање демократске културе у школама“ како се звао у првој фази преко ЕУ, односно Савета Европе уз подршку Министарства просвете и свих релевантних институција. У оквиру њега радимо генерално на развоју компетенција за демократску културу деце.“- рекла је Маргарита Берчек.